Werken met mobile devices


Werken met tablets en mobieltjes - kopieDinsdag 27 januari hebben een groot deel van de dag tablets en mobieltjes in de klas gebruikt. ’s Morgens hebben we een grote geschiedenisquiz gehouden over de lessen van de vroege middeleeuwen. Een week eerder hadden de kinderen in kleine groepjes zelf vragen en antwoorden bij deze lessen bedacht. Die zijn daarna in het Quizprogramma KAHOOT geplaatst.

Met KAHOOT kunnen we vervolgens een online webquiz spelen. Op het digibord in de klas zien de kinderen een vraag met daarbij vier antwoorden. Op hun mobile device zien ze kunnen ze vervolgens aangeven welk antwoord ze kiezen. Na 30 seconden wordt de vraag gesloten. Elk kind zie dan op zijn/haar device of de vraag goed is beantwoord en op het bord zijn de top vier scores te zien. Het is voor de kinderen een hele uitdagende en interactieve manier om opdrachten te maken.

Daarna hebben de kinderen in tweetallen QR-codes gescand. Achter elke QR-code zat een speciale rekenopdracht verstopt: rekenopdrachten à la Cito. Op een spelende manier leerden ze de opdrachten samen op te lossen.

’s Middags hebben we nog enkele KAHOOT-quizzen gespeeld, zoals over provincies en hoofdsteden, verwijswoorden en tafeltjes. Na al dat digitale werk hebben we nog leuke carnavalstekeningen gemaakt. En in het allerlaatste kwartiertje hebben hebben we nog een zeer aparte, alternatieve klassenfoto gemaakt.

klassefoto

Facebook